Vaak horen we dat vrouwen goed kunnen multitasken. Of dit daadwerkelijk zo is, wordt niet in dit blog beantwoord; dit blog richt zich erop of multitasken werkelijk bestaat! Hoe komt het dat we soms zoeken naar sleutels en deze uiteindelijk terugvinden op een plek waar we al drie keer langs zijn gekomen? Hoe komt het dat we zoeken naar die fout in een excelsheet, maar deze pas vinden als we even koffie zijn gaan halen? Werkt het multitasken dan wellicht niet zo goed? In dit blog vind je de antwoorden.

Zoals de kop van dit blog al zegt: Multitasken bestaat niet! Het is voor ons als mens niet mogelijk om onze aandacht op twee dingen tegelijk te richten. In feite schakelen we continu tussen onze aandachtstijlen. Simpel gezegd kunnen we onze aandacht naar binnen (gevoel en gedachten) en naar buiten (alles buiten onszelf) richten. Multitasken is dus eigenlijk het schakelen tussen taken. Wanneer we twee taken tegelijk willen doen (en deze enige aandacht nodig hebben), merken we dat onze aandacht vooral gaat naar de taak die de meeste aandacht vraagt.

Het werk vraagt vaak dat je multitaskt. Er komen mails binnen, er lopen collega’s naar je bureau of je wordt regelmatig gebeld. Hierdoor maken we vaak de keuze om in een nieuwe taak te stappen en vervolgens weer verder te gaan met de taak waar we mee bezig waren. Tenminste, als je niet geneigd bent om de nieuwe taak éérst te volbrengen. Gevolg is dat we vaak veel taken open hebben staan en taken niet altijd afronden. Voor mensen die gemakkelijk overzicht bewaren hoeft dit geen probleem te zijn; zij pakken hun andere taken dan weer op. Het betekent echter vaak wél dat we minder effectief werken en meer fouten maken!

Wat kun je doen in deze situaties:

  • Neem je telefoon een keer niet op en bel terug wanneer het jou uitkomt. Dit kan in een korte pauze zijn of wanneer je een gedeelte van je bezigheden hebt afgerond.
  • Open mails niet meteen en bedwing je nieuwsgierigheid. Maak eerst je taak of een onderdeel van je taak af en pak dan een moment om je mails te lezen.
  • Zeg tegen je collega dat je zo even bij hem/haar terugkomt. Geef aan hoe lang dit gaat duren, zodat er geen miscommunicatie ontstaat.
  • Durf ‘nee’ te zeggen! Vaak vinden we dit lastig en gaan we mee in de vraag van de ander. Echter, dit kan betekenen dat we zelf juist in de problemen komen. Durf voor jezelf te kiezen!

Zoals hierboven beschreven kunnen we onze aandacht NIET op twee dingen tegelijk richten. Dit werkt ook zo bij het denken (aandacht naar binnen) en het kijken of luisteren (focus naar buiten). Wanneer je heel gefrustreerd bent omdat iets niet lukt, is de kans groot dat alle aandacht naar binnen gaat, waardoor je de fout niet ziet. Kijk maar naar het voorbeeld van het vinden van je sleutels. Wanneer we gefrustreerd door het huis lopen met onze aandacht vooral naar binnen gericht (”waar heb ik mijn sleutels voor het laatst gehad? Grmphf…!) dan is de kans groot dat je niet goed kijkt en ze niet gemakkelijk zult vinden. Je bent namelijk in deze situatie niet echt aan het kijken, omdat je aandacht vooral bij je gedachten en gevoel is.

In het voorbeeld van het zoeken naar de sleutels, weet dan dat je beide stijlen nodig hebt, maar dat je deze niet tegelijkertijd kunt gebruiken. Of je bedenkt jezelf eerst waar je sleutels voor het laatst gehad hebt en richt je jouw aandacht even naar binnen. Of je kiest ervoor om eerst je aandacht naar buiten te richten en te kijken waar je sleutels zijn. Hierin schakelen kan dus ook tijdens je zoektocht.

Dus:

Wanneer iets niet goed gaat, vraag jezelf dan af of je jouw aandacht goed hebt gericht.

Zo niet, focus je aandacht dan bewust naar binnen of buiten, zodat je gemakkelijker je taak kunt uitvoeren.

Wanneer je deze tips toepast in de praktijk, zul je zien dat je effectiever kunt werken.  Wil je nog meer weten en hier stappen in maken, neem dan contact met me op!